Eerst heeft de klas zelf nagedacht over mogelijke oorzaken van leven.
Een vorige 12 havo kwam met de volgende ideeën:
- Water / beweging / tijd, en vervolgens zijn er cellen ontstaan
- IJsmeteorieten van buiten de aarde die bevroren cellen met zich meedroegen
- Meteorieten die aminozuren op zich droegen
- De oerknal waarna de zon de ijsbal aarde ontdooide
- Diep in de oceaan ontstond het leven door samensmelting van koolstofatomen onder invloed van hitte
- Onder invloed van licht. Waarbij de afstand tot de zon (en de maan) precies juist was voor de ontwikkeling van leven.
http://www.kennislink.nl/publicaties/hoe-ontstaat-leven
http://www.schooltv.nl/video/labyrint-voor-de-tweede-fase-de-wereld-van-microben/
Uiteindelijk zijn de volgende theorieën op dit moment gangbaar. De eerste twee zijn de meer wetenschappelijke en de derde wat nog steeds veel mensen aanhangen:
- Miller-Urey experiment: door hitte en tijd ontstonden spontaan aminozuren. Deze aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten en dus van het leven.
- Aminozuren zijn meegekomen op meteorieten die op aarde zijn neergekomen.
- Schepping als onderdeel van een religieuze theorie. God, allah, grote geest, mana, intelligent design
De schooltv-uitzending bevat ook een opdracht die we gedaan hebben. De antwoorden daarbij zijn ook op de site te vinden. Ziehier de link.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten